ÉS TEMPS DE FARIGOLA!

PROPIETATS MEDICINALS DE LA FARIGOLA

Potser una de les plantes que la gent coneix més bé i en fa ús és la farigola, una planta de la família de les labiades arriba a tenir de 15 a 30 cm. d’altura, mostra fulles oposades, lanceolades, amb les vores enrotllades i densament piloses. Les flors de la farigola són diminutes, agrupades en gotims terminals molt densos, rosats o de color blanc. Tota la planta desprèn una forta aroma en estar proveïda de glàndules essencials; existint nombroses varietats. Es recol•lecten primordialment com a plantes medicinals i els romans la van introduir a la cuina, perfumant vins i formatges.
Característiques de la farigola
Nom vulgar: farigola
Català: timó, timonet, tem, tomaní, farigola, frigola
Castellà: tomello, tremoncillo, estremoncillo, tomillo
Nom científic: Thymus vulgaris
Família: labiades
Hàbitat: al marge de camins secs i matolls
farigola

Usos de la farigola
INTERN

Digestiva, carminativa i antipútrida: afavoreix la digestió, evita els espasmes gàstric i intestinals i evita la formació de gasos i retencions pútrides als intestins. Infusió d’ una cullerada de summitats floríferes per tassad’ aigua. Beure 3 tasses al dia, després dels àpats. Maceració d’ un grapat de flors en un litre de vi blanc. Beure una copa després de cada àpat.

Antireumàtica: pel seu contingut en timol, resulta adequada en el tractament de malalties reumàtiques. Infusió d’una cullerada de planta seca. 2 tasses diàries.

Estimulant digestiu: l’essència de la planta estimula l’apetit essent molt interessant en els casos d’anorèxia. Afegir unes fulles o flors a qualsevol preparat de cuina: estofats, sopa, amanides, etc.

Antisèptica, pectoral i expectorant: es pot emprar per alleugerir el dolor de gola en cas de tenir angines. Gargarismes amb la preparació d’una infusió de flors seques en un litre d’ aigua o quant es té el pit carregat. Prendre tres tasses al dia amb la infusió d’ una cullerada petita de flors seques per tassa. Es pot prendre el xarop realitzat amb una cullerada de farigola i dues de camamilla en un litre d’ aigua fins que quedi reduït a 1/3 . Ensucrar i prendre 3 cullerades petites al dia.

Emenagog: rebaixa lleugerament els dolors de la menstruació i facilita el buidat, evitant els problemes col•lateral que tot això ocasiona com mal de cap, estómac, retenció de líquids e irritabilitat general. Infusió d’una cullerada de summitats floríferes. 2 tasses diàries durant una setmana abans de la menstruació.
També estimula la circulació capil·lar i alleuja la sinusitis en forma de bafs.

EXTERN

Bucal: quan apareixen problemes a la boca, com inflamacions, nafres, mal alè.
Gargarismes amb la mateixa preparació pectoral i expectorant. No empassar.

Aplicat en gargarismes és molt eficaç en casos de laringitis, faringitis i amigdalitis; calmant el mal de coll, la ronquera i la tos irritant. No empassar

Cicatritzant- antisèptica: rentar les ferides amb una infusió ben carregada de summitats florals tres o quatre vegades al dia.

Relaxant i somnífer suau: en situacions de cansament o pes general es pot aplicar un bany relaxant, afegint a l’aigua de la banyera una infusió gran de flors de farigola .
Aquí influeix molt l’ aminoàcid lisina, que resulta imprescindible en l’organisme per a que el jovent tingui un creixement adequat i la falta del qual pot provocar altres símptomes, com sensació de cansament ) Una infusió molt lleugera, amb una cullerada petita pot ajudar a agafar la son.

Usada externament, resulta molt útil com relaxant musculars per tractar malalties com la fibromiàlgia, o els dolors musculars .
Fregar les zones dolorides amb una barreja de 10 gotes oli essencial en dues cullerades d’oli d’oliva. No beure l’oli essencial. Afegir 20 gotes a l’aigua de bany. Prendre un bany durant 15 o 20 minuts, afegir a l’aigua del bany la Infusió de 3 cullerades de planta seca en un litre d’aigua. Prendre un bany durant 15 o 20 minuts.

Floració i collita:
• Època de floració: de març a juny, durant tota la primavera.
• Collita: tiges en flor, tot l’estiu.
Recol•lecció:
Les tiges en flor es poden recollir durant tot l’estiu, en dies secs i assolellats. Arrencar les fulles de les tiges seques; puntualitzant que mai hem d’arrencar tota la planta i deixant a cada mata una part de les seves flors per garantir-ne la seva reproducció. La dessecació s’ha de fer a l’ombra i en lloc ben ventilat.
Components actius
• Àcids: oleic, palmític, nicotínic i linoleic (planta), ascòrbic (fulles)
• Olis essencials: timol, anetol i borneol (fulles), carvacrol i cineol (tota la planta)
• Aminoàcids: cistina, valina, glicina, isoleucina (planta)
• Metalls i minerals: alumini, calci, cobalt i magnesi (fulles), ferro (planta)
Reaccions adverses
La farigola no acostuma a produir reaccions adverses.
• Al•lèrgiques/dermatològiques. La farigola posseeix un potencial de sensibilització dèbil, pel que pot produir reaccions d’hipersensibilitat o dermatitis per contacte en ocasions puntuals.
A més d’aquestes reaccions adverses, s’han recollit en la base de dades FEDRA (Farmacovigilància Espanyola, Dades de Reaccions Adverses) del Sistema Espanyol de Farmacovigilància altres possibles reaccions encara que no s’ha demostrat una relació causa-efecte amb la farigola:
• Digestives: Anorèxia.
• Cardiovasculars: Arítmia cardíaca, taquicàrdia.
• Neurològiques/psicològiques: Vertigen.
• Genitourinàries: Oligúria, retenció urinària.
• Al•lèrgiques/dermatològiques: Eritema.
Toxicitat
En dosis normals el seu ús no té cap toxicitat. S’ha de vigilar quan es fa ús de l’oli essencial que no haurà d’emprar-se mai en cas d’embaràs, úlcera o problemes cardíacs. Un ús elevat d’aquest oli, pel seu contingut en timol, pot produir hipertiroïdisme o intoxicació, per irritació de l’aparell digestiu.
Lactància
S’ignora si els components de la farigola, en l’administrar-la en dosis superiors a les utilitzades en alimentació, són excretades en quantitats significatives amb la llet materna, i si això pogués afectar el nen. Es recomana suspendre la lactància materna o evitar l’administració d’aquesta substància.
Alimentació
La farigola s’utilitza a la cuina com a condiment. És un ingredient bàsic en la cuina mediterrània. S’utilitza sovint per a condimentar la carn, l’estofat i per a la sopa. Combina a la perfecció amb el peix i les verdures, així com amb el be o el pollastre. Utilitzant-lo per aromatitzar vinagres i olis, o per a adobs i salses.
Desperta les funcions digestives i evita els espasmes gàstrics i intestinals.
La mel de farigola és una de les més apreciades al mercat i és un dels tipus que pot arribar a ser considerada, si la proporció del seu pol•len és suficient, mel mono floral.
Preparacions
• Infusió: concentrada a l’1-3% (10-30g per litre) per prendre via oral, o concentrada al 5-15% per a posar al bany com a efectes sedants.
• Oli essencial: 0.2-2g per presa, 2-3g al dia com a màxim. No és convenient fer esbandides massa concentrades o durant massa temps. L’oli essencial també serveix per diluir-lo en oli d’ametlles dolces i per preparar liniments que s’apliquen per via externa.
• Extracte fluid: 30-40 gotes, diverses vegades al dia, dissolt en tisana.
• Xarop: es prepara amb 30g d’extracte fluid, 15cc d’alcohol de vi i 150cc de xarop simple. Es pren en dosis d’una o dues cullerades de cafè, diverses vegades al dia.
Conservació
En contenidors que tanquin hermèticament i mai en recipients de plàstics (pels olis essencials), sense llum directa i protegida de la humitat.
Algunes receptes:
• Infusió: Afegir aigua bullent en quantitat equivalent a una tassa per culleradeta de farigola i deixar reposar durant 10 minuts. Prendre 3 vegades al dia.
• Bullir 50 grams de farigola en un litre d’aigua durant 10 minuts i efectuar rentades, emprar-lo en halitosi, inflamacions de la boca, aftes, cura de les dents i genives.
• Posar un bon grapat de farigola en un recipient d’aigua i fer inhalacions; excel•lent per a refredats, ronquera, laringitis, faringitis, bronquitis, tos, etc ..
• Sopa de farigola: enrossir dos alls. Tirar-hi l’aigua. Afegir-hi pa sec i bullir 15 minuts. Afinar la sopa amb el batedor manual de varetes. Posar-hi la farigola, apagar el foc i deixar-ho uns 10 minuts.

Aquesta entrada s'ha publicat en Alimentació, Consells de salut, Novetats, Prevenció, Vida sana i etiquetada amb , , . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google photo

Esteu comentant fent servir el compte Google. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s